الجمعة، 16 سبتمبر 2011

مشاجرة كبيرة فى حجرة التربية الفنية

كانت الحصة التانية وكانت أبلة شكوى تقوم بوضع بعض اللمسات الاخيرة فى اخراج الأعمال الفنية التى تقوم بتجهيزها للمعرض....... وبعد دقائق دق جرس الحصة التالتة فتركت أبلة شكوى  ما كنت تتم عمله وخرجت لحصتها فى فصل 2/3 حيث أنها تقوم باعادة تنظيمهم واحضارهم لحجرة التربية الفنية بشكل لائق ومنظم وعند خروج أبلة شكوى كان باب الحجرة مفتوحا فدخلت أبلة حقنة الحجرة دون أن تراها أبلة شكوى ثم توجهت الى أعمالها التى كانت تتم انهائها وقامت باتلاف بعض اللوحات والبعض الآخر قامت بعمل بعض الشخابيط والخطوط بشكل سىء ثم خرجت مسرعة من الحجرة قبل قدوم أبلة شكوى مع طالباتها ....وتأكدت أنه لم يلاحظها أحد أثناء خروجها ..... ماعدا طالبة كانت تمر بجانب حجرة التربية الفنية وعندما شاهدت ابلة حقنة تخرج من الحجرة ظنت أن أبلة شكوى بالداخل ..... فدخلت كى تلقى عليها تحية الصباح وتطلب منها أن تسجل اسمها فى مجموعة النشاط الفنى .....لكنها لم تجد أحدا بالحجرة وبشىء من الفضول بدأت تقترب من الأعمال الفنية التى كانت موجودة فوق المكتب ولكنها فوجئت بأن الأعمال قد اتلفت كلها ..............!!!
وفى اثناء تلك اللحظة دخلت أبلة شكوى الحجرة ومعها الطالبات وقد فوجئت بوجود الطالبة فى الحجرة وبجوار مكتبها الموجود عليه الأعمال الفنية ..... !!! وبعد ان طلبت من الطالبات الجلوس فى أماكنهن اقتربت من الطالبة  لتسألها عن سبب تواجدها بالحجرة دون وجود أحد فيها ..... وقبل أن تبادرها الطالبة بالكلام فاجأتها ابلة شكوى بصرخة عالية موجهة الكلام لها

- اييييييييييييييييه ده ...........!!! انتى اللى عملتى كده يابنت ......!!؟

ارتبكت الطالبة أمام أبلة شكوى من صدمة الاتهام الموجه لها محاولة نفى هذا الاتهام عنها ..........

- ايه .....أنا .....!!! ؟ لا والله يا أبلة شكوى .....ازاى ....!! ...انا اعمل كده ...!! ده انا حتى كنت جاية لحضرتك علشان اسجل اسمى فى النشاط الفنى عندك .........حتى لقيت أبلة حقنة كانت خارجة بسرعة من الأوضة... مالحقيتش أقولها .....

فقاطعتها أبلة شكوى .....

- بتقولى مين ....!! أبلة حقنة .............!! .....

أكملت الطالبة حديثها وهى فى شدة الارتباك .....

- ايوة والله يا أبلة شكوى .......انا قلت اكيد عندها حصة علشان كده كانت خارجة بسرعة من الاوضة ....وكنت فاكرة ان حضرتك جوه .... واتفاجئت والله بالمنظر ده .......أنا لايمكن أعمل كده .....ده انا بحب حضرتك  جدا ...... وكان نفسى اشترك معاكى السنة اللى فاتت بس أبلة حقنة مارضيتشى وقالت لى ان النشاط السنة دى عندها هى ........ولما السنة  دى بدأت قلت أحاول أشترك مع حضرتك لأنى شفت البنات عاملين شغل جميل قوى السنة اللى فاتت وكان نفسى أعمل زيهم ...............

ثم احمر وجه الطالبة وأخذت عينيها تمتلىء بالدموع لاحساسها بالظلم الذى لحق بها ..... ولكن سرعان ما استوعبتأبلة شكوى الأمر وعلمت أن اليد الخفية التى قامت باتلاف عملها لن يكون الا يد أبلة حقنة وبشهادة الطالبة نفسها على ذلك 
ثم اقتربت أبلة شكوى من الطالبة فى محاولة منها لتهدئتها بعد ان انفجرت فى البكاء وهى تقسم أنها لم تفعلها ..........

وفى تلك الاحداث دخلت أبلة حقنة الحجرة بكل هدوء وكأنها لم تفعل شيئا 

- صباح الخير يا أبلة شكوى ...... البنت دى مالها ....بتعيط ليه ....!!!؟ ثم ألقت بنظرها على شغل أبلة شكوى ...متقنة تمثيل دور البريئة وفى اندهاش ظهر على وجهها ........

- ايه ده .....!!؟ مين اللى بهدل الشغل ده كده ....!؟ ...انتى يا بنت ...؟

فارتبكت الطالبة مرة أخرى أمام صدمة الاتهام ثانية .....

- لا والله العظيم يا أبلة حقنة مش أنا ....... ده أنا لسة كنت بأقول لأبلة شكوى انى كنت جاية أسجل اسمى فى النشاط الفنى معاها وفى أول الحصة التالتة استأذنت من أبلة رجاء علشان آجى لأبلة شكوى ولما وصلت الأوضة شفت حضرتك وانتى خارجة بسرعة وافتكرت ان أبلة شكوى جوه .....فدخلت مالقيتش حد ولقيت الشغل متبهدل كده ......ياريتنى ما دخلت ........والله العظيم هو ده اللى حصل 

 ارتبكت أبلة حقنة من كلام الطالبة وقد ظنت انه لم يكن ليراها أحد وهى تخرج من الحجرة .....ولكنها وجهت اتهاماتها سريعا للطالبة قائلة 

- كدااااااااابة .....انتى أكيد اللى عملتى كده وبتحاولى تتوهينا معاكى ..........لازم تتصرفى معاها يا أبلة شكوى ......ده شغلك اللى تعبتى فيه ......معقولة كده ...!!

فازداد بكاء الطالبة لقسوة أبلة حقنة فى اتهامها لها ....ولكن أبلة شكوى أمرت الطالبة بالانصراف لفصلها وهى تحاول ان تمسك أعصابها قبل أن تفلت ..... مما زاد غضب أبلة حقنة واحمرار وجهها لهذا  التصرف من أبلة شكوى  معاتبة اياها بالكلام 


- ازاى تمشيها ....!! دى بوظت الشغل .....ولا انتى صدقتى اللى هى قالته .... دى كدابة 


فنظرت أبلة شكوى الى أبلة حقنة نظرة كلها استنكار وقد ازداد يقينها بأن أبلة حقنة هى من أتلفت شغلها متوجهة اليها بالرد


- سيبى البنت يا أبلة حقنة ..........البنت ما عملتش حاجة .......ليه كده يا أبلة حقنة التصرفات دى أنا عملت لك ايه علشان تبوظى لى الشغل .......!!!؟  الشغل ده أنا تعبانة فيه مع الطالبات ........ليه كده حرام عليكى 


كانت عينى أبلة شكوى موجهة الى أعين أبلة حقنة وكلها غضب واستنكار شديدين وهى توجه اليها هذا الاتهام ......وارتبكت أبلة حقنة من نظرة أبلة شكوى لها ولكنها حاولت نفى الاتهام عنها بالصوت العالى والصراخ حتى لاتعطى الفرصة لها بالصاق التهمة اليها 


- انتى اتجننتى .......... أنتى بتتهمينى بانى انا اللى عملت كده .....!! والله عااااااااااااال .... مابقاش الا حتة مدرسة زيك لسة متعينة جديد تتهمنى بأنى بوظت لها الشغل ......وهوده شغل .....! امال شغلى أنا اللى قدمته السنين اللى فاتت يبقى ايه........ والمعارض وشهادات التقدير اللى أخدتها من الوزارة والمديرية والتوجيه ....كل ده ...وتقوليلى شغلك ....!!؟
انما العيب مش عليكى ...العيب على اللى ايدالك الفرصة تتطاولى على مدرستك الاولى 


وفى هذه اللحظة ازداد الشرر فى عينى أبلة شكوى فصرخت فى وجه أبلة حقنة 


- انتى كمان بتطولى لسانك ...... اتقى الله يا شيخة .......نايمة قايمة بتحلمى بى ....... حرام عليكى .....خللى عندك شوية ضمييييييير بقى 


وما كادت أبلة حقنة تسمع تلك الكلمات الا وقد تعالت صرخاتها على أبلة شكوى ودخلوا فى شجار حااااااااد احتشد على أثره عدد كبير من المدرسين داخل الحجرة  لفض الاشتباك بينهما وسرعان ما وصل الامر لابلة فتكات فقامت بتحويل كل منهما الى لجنة تحقيق بالامر وأستدعتهما الى مكتبها 

توجت أبلة شكوى وأبلة حقنة الى مكتب أبلة فتكات وسرعان ما دخلت أبلة حقنة مسرعة الى مكتب أبلة فتكات وهى فى حالة انهيار شدييييييييييييد وبكاء وتتكلم بشكل متقطع 


- شفتى يا أبلة فتكات... اهىء اهىء اهىء .... انا اتبهدلت ..... مدرسة لسة متعينة اول امبارح تطاول على مدرستها الأولى .....اهىء اهىء .... بالشتيمة وقلة الادب وطولة الايد كمان .... لأ ...وبتتهمنى أنى بوظت لها الشغل ..... أنا عايزة حقى يا ابلة فتكات وكرامتى اللى اتهانت دى ...اهىء اهىء اهىء اهىء


لم تعلق أبلة شكوى على ما تكلمت به أبلة حقنة سوى بضعة كلمات 


- انا هتنقل من المدرسة دى يا أبلة فتكات


فردت أبلة فتكات فى حزم شديد 


- انتم الاتنين متحولين للتحقيق ..... هى دى أخلاق مدرسات محترمات ...!!!؟


فكان رد أبلة شكوى فى حزم ايضا 


- اعملى تحقيق زى ما انتى عايزة يا أبلة ..... بس انا لايمكن اقعد فى المدرسة دى بعد كده ..... انا هاكتب طلب النقل وهامضيه من حضرتك وهأطلع على مكتب التوجيه بتاعنا النهاردة ان شاء الله ...........ومش هأقول غير حسبنا الله ونعم الوكيل  ..........لله الامر من قبل ومن بعد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق