الجمعة، 11 ديسمبر 2009

حصص الاحتياطى

- السلام عليكم يا أستاذ مغلوب ... معلش حضرتك ممكن تمضى لى على الحصص دى لأستاذ مكبر علشان غايب النهاردة

- ايه...غايب ليه...؟ده عنده أربع حصص النهاردة وأنا عندى أربع حصص زيه ...لأ ده حرام هأشتغل اليوم كله ...؟

- يا استاذ مغلوب ما أنت عارف كل مادة بتشيل نفسها فى الغياب ...ابقى غيب انت كمان فى يوم زحمة حصص عندك ودبسه فيهم

- يا أستاذ محلسة انت عارف ان الأستاذ مكبر بيكبر دماغه فى حاجات كتير وعلى طول غايب يعنى أنا شايل الليلة لوحدى ..ده غير مابلاقيك جايب لى احتياطى حصص من برة المادة ... الرحمة حلوة يا استاذ محلسة

- أنا ..؟ أبدا والله ...دى كانت مرة واحدة علشان كان فيه غياب كتير بالمدرسة ...وعموما يا سيدى ما تزعلش أنا هريحك الأسبوع الجاى كله من الاحتياطى ...ها.... مبسوط ؟

- الكلام ده بأسمعه كل مرة بتجيلى فيها تمضينى على الاحتياطى ...وبعدين أنا الحصة السابعة والتامنة شغال فيها..... هلم العيال دى كلها ازاى ؟

- يا سيدى ما أنت الأوضة عندك بسم الله ماشاء الله واسعة وتساع من الحبايب ألف وأهم حصتين وهيعدوا 

- هو فرح يا أستاذ محلسة ...انت عارف شقاوة الطلبة مع بعضها فى الحصة وأنا عايز أركز فى الشغل مع الطلبة بتوعى 

- ياعم الحاج شغل ايه....؟ ريح دماغك ...يعنى هو الطالب لما تطلعه فنان هيشتغل ايه؟ شحات... ولا مؤاخذة يا أستاذ مغلوب ...أنا قصدى ان الفن مابيأكلشى عيش دلوقتى  ومرتبات الحكومة ضعيفة زى ما أنت عارف ...يعنى مش هيعرف يفتح بيت طول حياته .... لامؤاخذة ...يظهر انى عكيت ولبخت ... أوعى تزعل منى يا أستاذ مغلوب ... وبعدين بصراحة كده شغلتك دى لوحدها ما تأكلش عيش حاف ...ما تحاول تشوف شغلة تانية جنب شغل الحكومة وتعرف تفتح بيت وربنا ساعتها هيعترك فى بنت الحلال

- المشكلة يا أستاذ محلسة انى جواية فعلا طاقات فنان يقدر يعمل حاجات كتير بس  حاسس انى متسلسل من ايدى ورجلى 

- طب بقولك ايه ما تسافر أى بلد من اللى بتقدر طاقاتك دى ...طالما بلدك مش معترفة بيك

- لو حسبتها هتلاقيها هى هى ...هنا بيضيع أحلى سنين عمرى فى العمل الروتينى.... والمرتب البسيط  .... وهناك بيضيع عمرى برضه بعيد عن أهلى وأصحابى والناس اللى بحبهم.... والفلوس كتيرة بس مالهاش طعم من غير حبايبك وناسك

- يا سيدى الفلوس هى كل حاجة دلوقتى ... ما أنت أهه ...لا عارف تتجوز ولا عارف تفتح بيت ... واللى زيك يا استاذ مغلوب معاه دلوقتى عيلين وتلاتة ..ماتزعلش منى انت بقة اللى مابتسعاش ورا لقمة عيشك ...وآديك شايف الشغل هنا.... انت متمرمط فيه وببلاش 

- أنا لى طموحات هنا ومش هسيب هنا 

- طيب أسيبك أنا بقه لطموحات وأحلامك اللى مش جايبة همها ...وأوعى تنسى الحصص 

وترك أستاذ محلسة الاستاذ مغلوب وقد زاده هم على هم ...ثم رفع رأسه الى سقف الحجرة وكأنه يبث همومه الى الله قائلا

- لله الأمر من قبل ومن بعد     

هناك تعليق واحد:

  1. يا استاذة عارفة ان لو الحصص الاحتياطى بفلوس كنتى هتلاقى الكل الا قليل يجرى عليها

    ردحذف